Är ett testamente ogiltigt om vittnen avlidit?

Är mitt testamente ogiltigförklarat om ett eller båda testamentsvittnena dött före mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln för formkravet gällande testamente är att det ska upprättas skriftligt med testatorns (den som upprättar testamentet) underskrift, samt i närvaro av två vittnen (10 kap 1§ ÄB). Vittnena ska veta att det är ett testamente de skriver under, men behöver inte ha kännedom om innehållet. Det är heller inte avgörande om de är döda då testatorn dör.

Däremot kan det vara viktigt att tänka på att vittnena bör intyga bland annat tidpunkten de skrivit under testamentet, för att kunna styrka att testatorn hade förmåga att kunna upprätta ett giltigt testamente enligt formkraven. Hävdar någon att testamentet skulle vara ogiltigt, trots att vittnena intygat det, är det upp till den som klandrat det att bevisa dess ogiltighet (10 kap 2 § ÄB).

Sammanfattning

Ditt testamente är alltså inte ogiltigt om testamentsvittnena dör innan dig. Däremot, om det är möjligt, skulle ett intyg från vittnena (en vittnesmening) vara att rekommendera i fall någon framöver skulle hävda att testamentet är ogiltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare