FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/01/2021

Är ett testamente rörande vårdnad av barn bindande?

Vad innebär det för mig och min man (och min bror med fru) om min kusin vill sätta mitt/våra namn i ett Vårdnadhavnde testamente? Vad blir vårt åtagande om det värsta skulle hända kusinen med tanke på att hon har ensam vårdnad om sin dotter (11 år) med speciella behov.

Kusinen bor i en annan del av Sverige.

Kan vi säga ja till det nu och om det värsta händer dra oss ur om vi känner att vi inte kan/vill då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med hittas reglerna om vårdnad av barn i 6 kap. föräldrabalken (FB). En utgångspunkt är att barnets bästa alltid ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad (6 kap. 2a § första stycket FB).

Vad händer om en förälder med ensam vårdnad dör?
Om ett barn står under vårdnaden av endast en av föräldrarna och den föräldern dör, ska domstolen anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare (6 kap. 9 § andra stycket FB). När man bedömer om det är lämpligt att utse den andra föräldern till vårdnadshavare tar man barnets bästa i beaktning och ser bland annat till vad för typ av relation barnet har till denne. Om det anses lämpligare att förordna vårdnadshavare särskilt kommer detta att göras och då utses någon som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap. 10a § första stycket FB).

Förälderns önskan tas i beaktning
Det är möjligt för en förälder att upprätta ett testamente där den ger uttryck för vem den önskar ska få vårdnaden. Testamentet är däremot inte bindande. Om en förälder som har ensam vårdnad för ett barn avlider blir det upp till tingsrätten att bestämma vem som ska få vårdnaden. Domstolen tar dock förälderns önskan i beaktning. Domstolen ska utse vårdnadshavaren som föräldern har önskat, om inte personen anses olämplig (6 kap. 10a § fjärde stycket FB). Bestämmelsen tar förvisso sikte på de fall där båda föräldrarna har avlidit men om pappan inte ansetts lämplig och vårdnadshavare ska utses bör mammans önskan kunna beaktas ändå.

Ni kan dra er ur om ni ångrar er
En förutsättning för att ni ska kunna väljas till vårdnadshavare är att ni vill åta er ansvaret, ni kommer alltså inte att bli tvingade. Jag råder er att tänka igenom saken noga och ha en öppen dialog med mamman, eftersom mamman kanske önskar skriva in andra personer om ni är tveksamma.

Sammanfattningsvis är det alltså upp till domstolen att besluta om vårdnaden men förälderns önskan om vårdnadshavare kommer att respekteras om den önskade vårdnadshavaren inte anses olämplig. Ni har däremot ingen skyldighet att åta er ansvaret. Ni kan säga ja nu och dra er ur senare om ni skulle ångra er.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, annars är du välkomna att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare