FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/10/2019

Är ett utländskt körkort giltigt i Sverige?

Hej jag är susanne Fredriksson min man är från serbien han visste inte att han kan inte köra med serbisk körkort efter 1 år.

Polisen stopa honom Igår och fick böter får bälte och olåvlig körning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Körkort utanför EU/EES är giltiga i Sverige i ett år

Ett körkort som är giltigt i ett annat EU/EES-land är även giltigt i Sverige, så länge det inte har bytts ut mot ett svenskt.

Om man däremot har ett körkort från ett land utanför EU/EES-området, till exempel Serbien, är det bara giltigt i ett år från det att man har blivit folkbokförd i Sverige, eller tills det bytts ut mot ett svenskt.

Det innebär att körkortet blir ogiltigt i Sverige efter att personen har varit folkbokförd här i ett år.

Den som kör utan giltigt körkort gör sig skyldig till olovlig körning

I trafikbrottslagen går att läsa att den som kör bil utan ett giltigt tillstånd, gör sig skyldig till olovlig körning och kan dömas till böter (3 § trafikbrottslagen).

Det saknar betydelse om personen kände till att det är så eller inte. Reglerna gäller lika för alla.

Är det något mer du undrar om det här rekommenderar jag att du kontaktar Transportstyrelsen.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare