Är fakturan preskriberad?

Jag renoverade min lägenhet 2012 08 23 .en målare skulle tapetsera han klarade inte av det förstörde mina tapeter , så försvann han . Så skickade han en faktura som jag bestred. Hörde aldrig av honom mer . Idag 2018 05 30 får jag ett brev från en advokat , att han gått i konkurs nu vill dom ha in pengarna . (Preskribitionstid)??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att det rör ett konsumentförhållande.

Preskriptionstider för fakturor regleras i preskriptionslagen (PreskL). Preskriptionstiden för en faktura mot en konsument är tre år (se 2 § 2 st. PreskL).

Eftersom du skriver att du inte hörde något mer från honom efter tapetseringen förutsätter jag att något preskriptionsavbrott inte skett. Preskriptionsavbrott sker antingen genom att du som gäldenär erkänner fakturan (t.ex. genom att betala eller erlägga ränta), att borgenären sänder dig en påminnelse om betalning eller att borgenären väcker talan mot dig vid domstol (5 § PreskL). Förutsatt att detta inte skett under tre år, är du inte skyldig att betala fakturan eftersom den är preskriberad.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare