Är fordon samboegendom?

Min sambo ( sen 30 år ) o jag har 5 fordon, husbil, 3 bilar och en motorcykel. Alla dessa införskaffade för gemensamt bruk. Min sambo står som ägare till alla fem fordonen då endast ett namn kunde registreras. Vi har betalt dem gemensamt. Han har 2 särkullbarn o jag har ett barn. Frågan är om jag anses som ägare om min sambo skulle avlida? ? Vi har skrivit testamente till fördel för varandra. Hur blir arvet av fordonen delade mellan mig o hans barn.

Tackar för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande sambor och samägande gäller huvudprincipen att den som faktiskt förvärvat egendom också ska ses som egendomens ägare. Däremot finns något som benämns som samboegendom. Det innebär att bohag som är införskaffat för gemensamt bruk kan bli föremål för likadelning mellan parterna vid samboendets upplösning (3 § SamboL). Med bohag menas möbler, hushållsmaskiner och annat som är avsett för det gemensamma hemmet. Fordon är alltså inget som utgör samboegendom och ska därför inte delas lika på.

Det kan däremot i ert fall röra sig om en så kallad dold samäganderätt. För att det ska vara aktuellt krävs att en av samborna köpt egendom i sitt namn men för gemensamt bruk, att den andre sambon underlättat förvärvet med ett ekonomiskt tillskott och att sambon som köpte egendomen har förstått att syftet med det ekonomiska tillskottet varit att det ska vara samägt, samt att det är bådas vilja att egendomen ska vara samägd. I sådana fall ska fordonen delas lika på vid upplösningen av samboförhållandet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare