FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt25/11/2018

Är försäkringsersättning vid sjukdom skattepliktigt inkomst?

Hej,

Jag har en son med Adhd diagnos. I dag fick jag ett brev ifrån försäkringsbolaget där det står att han kommer att få en engångsersättning pga av diagnosen men att ersättning är skattepliktig.

Jag tänkte fråga er om det stämmer?

Min son är 13 år gammalt .Stämmer det ?

Måste barn betala skatt?

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om skatt finner vi i inkomstskattelagen (IL). Enligt 8 kap. 15 § IL ska ersättning vid sjukdom som betalas ut på grund av en försäkring vara skattefri. I din fråga framgår det inte vilken försäkring hos försäkringsbolaget som ersättningen avser. I försäkringsbolagets försäkringsvillkor avseende barn- liv och hemförsäkring framgår det inte att en ersättning av detta slag ska inkomstbeskattas.

För att gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig att kontakta försäkringsbolaget för att säkerställa att de har uppgett felaktig information om att ersättningen är skattepliktig.

Hoppas att du är nöjd svaret på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare