Är försörjningskravet uppfyllt om man hyr i andra hand?

Hej!

Min fråga är angående anknytningsinvandring och försörjningskraven.

För att min man ska kunna komma till Sverige måste jag som svensk medborgare uppfylla försörjningskraven. Ett krav är bostad och jag undrar om man kan hyra en lägenhet från en privat person eller på blocket?

Jag såg att blocket bostad har någon slags samarbete med Qasa Och tydligen så är det dem som hjälper till med avtalet när man hyr bostad från en privat person.

Tack för svaret i förväg!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det så kallade försörjningskravet återfinns numera i 9 § Lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Här stadgas bland annat som du säger ett krav på att anknytningspersonen har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig själv och utlänningen. Vilka krav som ställs på bostaden är inte reglerat i lag, istället har Migrationsverket utfärdat föreskrifter på området.

I dessa föreskrifter säger Migrationsverket att det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd. Att vara inneboende hos någon eller att bo hos sina föräldrar räcker dock inte för att kravet ska anses vara uppfyllt. Tänk även på att du måste kunna visa att du har en bostad för minst ett år framåt i tiden.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare