FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/09/2021

Är fritidshus samboegendom?

Hej!

Jag har levt i samboförhållande i 15 år i hyreslägenhet.

Min sambo har 3 vuxna barn.

Jag har inga barn.

För tio år sedan köpte jag för egna (ärvda) pengar ett litet hus i Spanien som vi förstås båda njuter av. Jag står som ägare till huset.

Om min sambo skulle "vandra vidare" ( han är betydligt äldre än jag), ingår då huset(genom sambolagen) i hans arv till hans barn?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag (3 § Sambolagen [2003:376] [SamboL]). Vid en bodelning (exempelvis till följd av dödsfall) så ska samboegendomen fördelas mellan samborna (8 § SamboL). Egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål räknas då inte in i samboegendomen (7§ SamboL). Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att ert hus i Spanien är av fritidshuskaraktär. Därigenom ingår inte huset i samboegendomen, utan fritidshuset är enbart att betrakta som ditt, förutsatt att du var ensam köpare och nu står som ensam ägare på huset. Det skulle alltså inte ingå i hans arv när han går bort.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare