Är hus giftorättsgods om man står som ensam ägare?

Min syster och svåger har bott i samma hus sedan 1974 då de byggde det, Min svåger har blivit svårt sjuk och min syster oroar sig för ekonomin. De har skrivit över huset på henne och hon är ensam lagfaren ägare. Det finns 2 st särkullebarn på min svågers sida. Min syster påstår nu att huset är enbart hennes och inte kommer att ingå i giftorätt eller arvsrätt om han skulle dö. Måste man i sådant fall inte skriva äktenskapsförord på huset eller räcker det att hon står som lagfaren ägare. Kan man det efter så lång tid har gått? Är inte att undanhålla arv.

Hoppas på svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är giftorättsgods respektive enskild egendom?
Makars egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Det enda sättet för makar att sinsemellan förordna vad som ska vara någons enskilda egendom är genom äktenskapsförord (7:2 1 p. ÄktB). Om makarna har skrivit i ett äktenskapsförord att huset är den ena makens enskilda egendom så har denne ensam rätt till det, annars ska huset ingå i det gemensamma giftorättsgodset. Den omständigheten att man står som ensam ägare har alltså ingen betydelse i det här fallet. Äktenskapsförord kan upprättas även under äktenskapet (7:3 ÄktB).

Vem har arvsrätt?
När en make avlider ska en bodelning göras vilket innebär att alla tillgångar läggs samman och sedan fördelas lika mellan makarna (9:1 ÄktB). Det är endast giftorättsgodset som ska ingå i bodelningen, inte makarnas enskilda egendom. När en make avlider är utgångspunkten att hela arvet tillfaller den efterlevande maken, men det finns ett undantag om det avlidne har särkullbarn. Särkullbarn har nämligen rätt att få ut sitt arv direkt (3:1 ÄrvB). Det är möjligt för särkullbarn att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken om de vill, de får då ut sitt arv när den efterlevande maken också har avlidit.

Sammanfattning
För att huset ska vara enskild egendom, och därmed inte ingå i den framtida bodelningen, måste ett äktenskapsförord upprättas som anger detta. Om huset inte är enskild egendom är det giftorättsgods och ska delas lika mellan makarna. När din svåger avlider kommer arvet att tillfalla hans barn, om de inte väljer att avstå från arvet till förmån för din syster. Om det istället är så att det finns ett äktenskapsförord som anger att huset är hennes enskilda egendom, så är det inte giftorättsgods och hans särkullbarn har därför ingen arvsrätt till det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline!

Moa LundqvistRådgivare