Är det hyresvärden eller hyresgästen som byter ut tätningar i hyresrättens fönster?

Bor i en hyresrätt- vem ska täta om mina fönster? Jag är rädd för att det krävs av mig, även om värden tillhandahåller materialet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline

Tillämplig lag

Vi kommer att kika närmare på den så kallade "hyreslagen" i 12 kapitlet jordabalken (JB).

Hyresvärden ska utföra nödvändiga reparationer och underhåll

Det åligger hyresvärden att utföra alla sedvanliga reparationer och underhåll som krävs för att hyresrätten ska vara fullt brukbar som bostad. Tätningar slits med tiden och behöver bytas ut, men även om hyresvärden ansvarar för fönstren, så ansvar hyresgästen vanligtvis för exempelvis tätningar (12 kap. 15 andra stycket första momentet JB).

Hyresvärdens plikt kan dessutom avtalas bort genom avtal under vissa förutsättningar, och genom att snabbt ha kollat runt lite i olika hyresrättsföreningars avtal verkar ett fönsters innerbåge och tätlist många gånger avtalas bort och ligga på just hyresgästen själv att se över och byta ut vid behov (12 kap. 15 § andra stycket andra momentet JB).

Ett mer exakt svar kan jag tyvärr inte ge. Du får helt enkelt höra av dig till hyresvärden/föreningen och vad se vad som gäller.

Mina rekommendationer

Primärt vill jag råda dig att se över de avtal du skrivit under med koppling till hyresrätten och kolla vad som gäller.

Sekundärt kan du höra av dig till hyresvärden, kanske kan hyresvärden vara snäll och hjälpa dig med detta ändå, även om det skulle vara så att det inte ankommer på hyresvärden att göra det, om du inte vill eller kan göra det själv.

Hur som helst önskar jag att det löser sig för dig, och önskar dig en fin dag!

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare