FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/11/2021

Är Ibutamoren dopingklassat?

Goddag, Jag har sökt mycket på nättet men har ej kunnat hitta ett konkret svar på lagligheten gällande SARMs och liknande produkter, mer specifikt Ibutamoren/MK-677. Det skulle ju kunna befattas av DopL §1:4 samt är det klassats som förbjudet enligt de flesta idrottsförbund men hur olagligt hade det dock varit att till exempel köpa, inneha samt sälja substansen? Utöver det vad skulle er uppfattning var om detta brott hade begåts och vilka konsekvenser det hade fått eller om det ens hade bryttit lagen. Jag har läst folk som skriver att det både är olagligt och lagligt dock är de flesta inläggen relativt gamla och det verkar som lagarna kring detta skiftar relativit fort. Tack så mycket!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så kan vissa SARMs regleras i Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel. I 1 § DopningsL beskrivs det att lagen är tillämplig på medel som innehåller syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat eller tillväxthormon. Kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.

Är ibutamoren dopingsklassat?

Det framgår av Expertgruppens förteckning över substanser som utgör dopningsmedel enligt lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel att Ibutamoren/ MK -677 ger en effekt av frisättning av tillväxthormoner, vilket gör att preparatet därför omfattas av 1 § 4 DopningsL.

Påföljder

2 § DopningsL beskriver att medel som omfattas av lagen inte får användas för annat än medicinskt och vetenskapligt ändamål och får inte föras in i landet, säljas eller brukas. Vidare beskrivs det i 3-3 a §§ DopningsL att det är straffbart att uppsåtligen bryta mot reglerna i 2 § DopningsL och att det kan resultera i böter eller fängelse. Vad det exakt straffet kan bli är svårt att säga då jag inte vet hur mycket det rör sig om.

Hoppas jag lyckades besvara din fråga!

Amanda RydbergRådgivare