FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/10/2020

​Är ingenjör en skyddad titel?

Så vem som helst kan kalla sig ingenjör? Är detta rättvist mot de som har studerat och jobbat hårt för att få titeln och sen kommer en apa som kallar sig för ingenjör flirtar med chefen och får jobbet? Finns ingen skydd mot de profedionella som måste stå ut med detta händelser till exampel

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Är ingenjör en skyddad titel?

Termen ingenjör används som yrkesbenämning, men även som beteckning för utbildningsexamen. Termen ingenjör riktar sig mot en viss utbildningsnivå och det kan vara vilseledande att kalla sig för ingenjör, trots avsaknad av sådan examen. För att en titel ska vara skyddad måste det dock vara lagstadgat vilket inte är fallet med ingenjör. Ett annat exempel på något som inte är en skyddad titel, är jurist. Avsaknaden av lagstöd i detta fall gör att vem som helst får kalla sig ingenjör.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare