Är jag återbetalningsskyldig när arbetsgivaren betalat ut för mycket lön?

Hej!

Jag sa upp mig i från mitt arbete i november och jobbade halva december 2019.

Jag sa upp mig pga enorm personalbrist och helt orimliga krav från min chef. Jag blev otroligt deprimerad och fick panikattacker på jobbet. Chefen har låtit mig arbeta utan rast vid 2 tillfällen då vi inte har haft personal som kan byta av mig.

Jag fick en lönespec som vanligt i december och hade ingen anledning att tro att lönen inte stämde, det var ju min slutlön. Så jag tog emot pengarna i god tro då jag även hade arbetat extra och tagit på mig extra ansvar som skulle generera i extra betalt. Dessutom hade jag komp-timmar kvar som jag trodde betalades ut.

Nu i januari får jag ytterligare en lönespec men denna vet jag inte stämmer (jag ska ju inte ha någon lön alls denna månad), så jag hör av mig till min chef som säger "konstigt, jag skrev till dem i november att du slutat". Jag ringer därför lönekontoret och frågar vad som hänt, varpå de säger att de inte hade någon aning om att jag slutat och att min chef aldrig hört av sig och gett dem den informationen.

Nu har de därför kommit fram till att jag fick för mycket lön i december och blir återbetalningsskyldig både för december och januari. 10400kr för januari och 3800kr för december.

Jag hade som sagt ingen tanke på att lönen kunde vara fel då jag var helt säker på att de på lönekontoret fått rätt information och hade betalat ut rätt summa. Jag har inga pengar att betala tillbaka för december månad.

Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om du är återbetalningsskyldig för den lön du fick i december månad.

Din fråga handlar om en misstagsbetalning och huvudregeln är att pengarna ska återbetalas. I praxis har man dock fastslagit undantag från huvudregeln. Mottagaren kan få behålla betalningen om hen i god tro inrättat sig efter betalning. God tro innebär att mottagaren inte märkte att det rörde sig om en felaktig utbetalning och inte heller hade anledning att märka det. Att mottagaren ska ha inrättat sig efter betalningen innebär t.ex. att personen ifråga använt pengarna. Om man upptäcker misstaget direkt efter utbetalningen har man exempelvis inte hunnit konsumerat beloppet och betalningen ska då gå åter. Mottagaren har i det fallet alltså inte hunnit inrätta sig efter betalningen.

I ditt fall finns det goda grunder att hävda att du varit i god tro gällande decemberlönen. Vad jag förstår hade du ingen anledning att misstänka att det överhuvudtaget var ett felaktigt belopp som utbetalades eftersom det var ett belopp som motsvarade dina förväntningar på din sista lön. Huruvida det var rimligt att du förväntade dig ungefär det beloppet kan jag tyvärr inte ta ställning till eftersom jag inte har tillräckligt med information. Förutsatt att det inte var en helt otänkbar summa för att vara din slutlön har du förmodligen varit i god tro. Vidare förstår jag det som att det tog ungefär en månad innan misstaget upptäcktes och att du konsumerat pengarna. Detta talar alltså för att du också hunnit inrätta dig efter betalaningen och allt detta sammantaget talar för att du inte är återbetalningsskyldig för decemberlönen.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare