FrågaAVTALSRÄTTGåva24/04/2021

Är jag enligt gåvolagen skyldig att betala hela mobilen när jag och min sambo kommit överens om att jag ska betala hälften?

Hej, min ex sambo och jag beställde en ny mobil till henne och vi sa att vi skulle dela på kostnaden men nu har vi separerats och hon säger engligt gåvolagen ska jag betala hela mobilen. Är detta sant?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga, förstår jag det som att det är din exsambo som köper mobilen, varpå du betalar hälften av mobilen i pengar till henne. Gåvan eller ditt löfte om gåva utgörs alltså av pengar avseende halva mobilens värde.

Då det låter som att du inte har betalat till din sambo än så har gåvan inte fullbordats. Ett muntligt löfte om att man ske ge en gåva är inte rättsligt bindande så länge det inte har upprättats ett skuldebrev som överlämnats till gåvotagaren (se 1 § gåvolagen). Om man ser det på detta sätt är du inte ens skyldig att betala hälften av mobilen. Skulle du ha betalat hälften redan, är gåvan fullbordad och du kan inte kräva tillbaka pengarna. Däremot är du inte skyldig att betala hela mobilen.

Svaret på din fråga är alltså att gåvolagen inte ställer upp någon skyldighet för dig att betala hela mobilen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare