Är jag ersättningsskyldig för en trasig tvättmaskin i min hyresrätt?

Hej.

Jag bor i en hyresrätt med tvättmaskin. En plast detalj har slitits/knäckts i doseringsfacket, är jag ansvarig att åtgärda detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som plastdetaljen slitits av under den tid som du bor i hyresrätten.

Hyresgästens ansvar

Som hyresgäst omfattas du av 12 kap jordabalken, även kallad hyreslagen. Du som hyresgäst bär ansvar för att hålla lägenheten i vårdat skick, och svarar även för de skador som uppstår enligt 12 kap 24 § jordabalken. Vid bedömning av en uppkommen skada görs den utifrån skadeståndsrättsliga principer. Det innebär att den som vållar en sakskada med uppsåt eller oaktsamhet ska ersätta den, se 2 kap 1 § kap skadeståndslagen. Vidare gör en bedömning om du kunde inse risken för skada genom ditt handlande, om du kunde inse skadans storlek, och slutligen vad du gjorde för att undvika skadan.

Du kan naturligtvis kunnat orsaka skadan om du smäller i luckor och behandlar din tvättmaskin vårdslöst. I det fallet blir du ersättningsskyldig, enligt ovan redogjorda grunder. Det kan ju även vara så att tvättmaskinen är flera år gammal, och gått sönder av ålder och bruk. Om det är en gammal tvättmaskin, kan du påtala det för din värd, är det däremot en ny maskin kan du bli ersättningsskyldig för skadan.

Vem ska betala

Tvättmaskinen tillhör fastighetsägaren, och de har försäkring som täcker deras egendom. Beroende på hur olyckan bedöms ha uppstått, genom ditt vållande eller genom slitage kan även din försäkring täcka skada på annans egendom.

Sammanfattning

En gammal tvättmaskin kan gå sönder genom bruk och slitage. Då ska din hyresvärd ersätta den. Du som hyresgäst har ansvar för de olyckor och skador som uppstår i din lägenhet. Om det är så att du har varit hårdhänt och slarvig i ditt brukande av maskinen kan du bli ersättningsskyldig. Beroende på hur din försäkring ser ut, kan det finnas möjlighet till skydd för skada på annans egendom. Om du behöver hjälp med att reda ut frågan med din hyresvärd, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare