FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/07/2021

Är jag skyldig att arbeta mer än mina avtalade timmar?

Hej.

Jag arbetar som timanställd, min chef lägger schema för en tidsperiod på ungefär 1månad. Dessa pass har vi själva ingen påverkan på, och om vi blir tilldelade ett pass så är det upp till oss att arbeta. Vi har kontrakt på 4h/veckan, men får oftast runt minst 10.

Hon kollar alltså inte med oss om vi kan jobba dessa pass utan lägger bara schemat så som hon vill.

Om vi skulle ha tex skola, fritidsaktiviteter, vara sjuka eller liknande denna dag, så är det enligt henne, upp till oss att hitta någon annan som kan arbeta åt oss.

(De flesta som arbetar går på gymnasiet)

Hon tar ingen hänsyn till vår skolgång eller fritid.

Måste vi tacka ja till alla dessa timmar trots att det överskrider vårt kontrakt, och att vi har tex skola under dessa timmar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du har kontrakt på 4 h/veckan har du en skyldighet att stå till din arbetsgivares förfogande under de 4 h/veckan som du och din arbetsgivare har kommit överens om i ditt anställningsavtal. Det innebär också att arbetsgivaren i princip ensidigt kan bestämma när du ska fullgöra dessa 4 timmar. Detta kan dock begränsas av vad ni har kommit överens om i ditt anställningsavtal eller pga kollektivavtal.

Du är inte skyldig att stå till din arbetsgivares förfogande utöver de avtalade 4 h/veckan. Du har alltså som stark utgångspunkt ingen skyldighet att arbeta mer än 4 h/veckan. Det kan dock i kollektivavtal finnas en viss möjlighet för arbetsgivaren att beordra övertid. I ditt fall rör det sig dock om en anställning av liten omfattning och det finns därmed en väldigt liten möjlighet för arbetsgivaren att beordra övertid utöver vad ni kommit överens om.

Sammantaget

Du har alltså en skyldighet att arbeta de 4 h/veckan som du och din arbetsgivare har kommit överens om. Arbetsgivaren kan dessutom i princip ensidigt bestämma när du ska arbeta dessa 4 timmar. Du har dock ingen skyldighet att arbeta utöver dessa 4 h eftersom arbetsgivaren inte ensidigt kan schemalägga dig på fler timmar än ni kommit överens om utan att du går med på det. Du måste alltså inte tacka ja till timmarna som överskrider kontraktet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare