Är jag skyldig att betala hyra för hela hyresperioden om jag säger upp lägenheten i förtid?

Hej!

Jag har hamnat i en situation med min hyresvärd där hon har varit otrevlig på ett sätt där jag känner att jag inte kan bo kvar eller ha med henne att göra.

Jag fick tillgång till lägenheten för en och en halv vecka sen men flytta först in i helgen.

I vårt kontrakt som hon har skrivit på ett dokument och skrivit ut står det "hyresperioden avser 6 mån med start 1 juli 2021 tom 31dec 2021" men vi har inget om avsägningstid nerskrivet. Det jag undrar är om hon kan tvinga mig betala för hela perioden om jag vill avbryta kontraktet nu.

Hon har i ett sms skrivit "Om du vill bryta avtalet från nästa månad är det ok.

Funkar ju inte om kommunikationen inte funkar"

Hon har med min vetskap inte fått ok från brf att hyra ut till mig än

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar ditt brev som att din hyresvärd är en person som vill hyra ut sin bostadsrätt till dig i andrahand.

Eftersom det rör sig om en privatperson som hyr ut sin bostad till dig omfattas ni av privatuthyrningslagen. Om ni inte har avtalat någon uppsägningstid, gäller att du har en uppsägningstid som tidigast gäller från det månadsskifte som inträffar efter en månad ifrån det du sa upp hyresavtalet, se 3 § privatuthyrningslagen.

Din hyresvärd har även genom sitt SMS godkänt att du kan flytta vid nästa månadsskifte. Det innebär att avtalet slutar gälla vid nästa månadsskifte. Det är viktigt att du säger upp avtalet skriftligt, så alla datum finns dokumenterade. Ditt ansvar för lägenheten slutar gälla då avtalets uppsägningstid löpt ut. Du blir alltså inte skyldig att betala hyra för samtliga sex månader.

Sammanfattning

Enligt privatuthyrningslagen har du en månads uppsägningstid (Från månadsskiftet som inträffar efter en månad från uppsägningsdagen). Din hyresvärd har genom sitt SMS godkänt att du kan flytta från månadsskiftet från nästa månad. Det innebär att avtalet upphör att gälla vid den tidpunkten, och din betalningsskyldighet slutar gälla. Du behöver alltså inte betala för samtliga sex månader. Var noga med att säga upp avtalet skriftligt. Spara även det SMS där din värd godkänner att det är ok att flytta vid månadsskiftet. Om du får problem med att kommunicera med din värd är du välkommen att kontakta oss på Lawline för vidare hjälp.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare