Är jag skyldig att betala tillbaka en misstagsutbetalning från min arbetsgivare?

Hej,

Jag fick ett brev ifrån ett gammalt jobb om att jag har en skuld att betala till dem.

De erkänner att de missat med att upplysa mig om denna skuld och jag har personligen inte varit medveten om att jag har någon skuld till detta företaget då jag inte längre kom åt deras system för att se lönespecer där denna skuld skulle ha framgått.

Eftersom jag inte hört något från företaget på över två år så har jag gått i god tro om att allting varit klart från min del och tid hos företaget.

Det är konstigt och upprörande att de kommer så sent och kräver pengar.

Pengarna de begär är redan spenderade och jag har inte samma ekonomiska resurser idag då jag är student.

De har erbjudit avbetalningsplan men har de rätt att få några pengar över huvudtaget?

2018 sa jag upp mig och har inte hört något eller kommit åt några fler lönespecer som ska omfatta ev. skuld.

2021 får jag krav på återbetalning av skuld.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din förra arbetsgivare av misstag betalat ut för mycket lön till dig och nu vill att du ska betala tillbaka beloppet. Din fråga är om din förra arbetsgivare har rätt att få tillbaka pengarna.

Misstagsutbetalning

Om din förra arbetsgivare av misstag betalat ut för mycket lön till dig (en så kallad misstagsutbetalning) är huvudregeln att du är skyldig att betala tillbaka beloppet. Detta följer av principen condictio indebiti. Men om du i god tro tagit emot eller använt beloppet så är du inte skyldig att betala tillbaka. God tro i detta fallet innebär att du inte vetat om att det skett en utbetalning av misstag. Detta betyder att om du i god tro tagit emot eller använt beloppet så är du inte skyldig att betala tillbaka. Enligt vad du beskriver i frågan låter det som att du uppfyller kraven på att inte behöva betala tillbaka pengarna, eftersom du inte vetat om att det skett en misstagsutbetalning och att du spenderat pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare