Är jag tvingad att ge hälften av lägenheten till min sambo om vi separerar, även om det är jag som har betalat den?

Köpa Bostad sambon vill inte betala halva kontantinsatsen.

Hej jag och min sambo har varit ihop i 5år. Vi ska köpa en en bostadsrätt (lägenhet). Jag har hela kontantinsatsen men hon har inte sparat en enda krona för sin del. Hon säger att hon vill ha skuldbrev och få hälften om vi skulle sälja eller göra slut. Kan man skriva något avtal eller samboavtal. Att om vi skulle göra slut så har hon inte rätt att få något på försäljningen. Är jag tvingad att ge hälften om lägenheten? Även om jag köpt den och hon har bara flyttat med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din sambo i stället för kontantinsats vill att du betalar hela kontantinsatsen, men att ni reglerar hennes skuld till dig genom ett skuldebrev. Det är ett fullt möjligt alternativ för er då ni räknar av hennes skuld till dig vid en försäljning, alternativ att hon amorterar på skuldebrevet. Om du hellre vill ha rätten till lägenheten kan ni skriva ett samboavtal. Nedan kommer en förklaring.

Samboegendom

Som samboegendom räknas den gemensamma bostaden och det bohag som ni köper tillsammans till lägenheten, se 3 § sambolagen. Om ni nu ska köpa en bostad för gemensamt bruk spelar det ingen roll vem som betalar den. Den kommer att räknas som er gemensamma, och därför delas i två lika delar mellan er om förhållandet tar slut, se 3 § sambolagen.

Samboavtal

Om du hellre föredrar att du betalar hela lägenheten, men vill att den ska tillhöra dig om separerar, måste ni skriva ett samboavtal, där ni reglerar att bostaden tillhör dig som enskild egendom, se 9 § sambolagen. På så sätt kan du behålla lägenheten vi en separation.

Undantag

Trots att ni avtalar om att bostaden ska vara din enskilda egendom, kan din sambo ha rätt till lägenheten. För att det ska ske krävs synnerliga skäl, exempelvis att din sambo är gravid med ert gemensamma barn och att hon är i behov av lägenheten. Då måste hon lösa ut dig ur bostaden, se 22 § sambolagen. Regeln är tvingande till den behövandes fördel, men tillämpas väldigt restriktivt.

Sammanfattning

Genom att skriva ett samboavtal, kan ni förhandla bort att lägenheten ska vara samboegendom, vilket den annars automatisk blir om ni köper en lägenhet för gemensamt bruk. I samboavtalet kan ni även reglera de möbler som ni köper in till lägenheten. Om du behöver hjälp med att formulera ett giltigt samboavtal, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare