FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/06/2020

Är jag underhållsskyldig om mitt barn adopteras av en annan?

Om jag donerar sperma till ett homosexuellt par. Och mamman föder barnet. Sedan görs en närstående adoption dill mammans partner... kan jag bli betalningsskyldig för underhåll eller dylikt då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från föräldrabalken (FB).

Det är barnets föräldrar som är underhållsskyldiga (7 kap. 1 § FB). Att vara underhållsskyldig innebär att man som förälder är ansvarig för att barnets behov tillgodoses.

Om ett barn adopteras är adoptivföräldern barnets rättsliga förälder (4 kap. 21 §). Det innebär att adoptivföräldern (i det här fallet barnets mammas partner) är underhållsskyldig och inte du.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Vänligen,

Jenny VibergRådgivare