FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/02/2021

Är kompis som lånat min bil skyldig att betala självrisk efter att han krockat den?

Om jag lånar ut min bil till en kompis. Så råkar han krocka den, är han då skyldig att betala självrisken?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I vanliga fall så ändras inte villkoren eller giltigheten av en försäkring till en viss bil utefter vem det är som krockar den. Ägaren till försäkringen är den som formellt betalar självrisken, en sådan skyldighet för en person som lånat bilen finns inte i vanliga fall. Dock kan du i efterhand eller på förhand be om att få ersättning/summan av försäkringen betald av din kompis men detta är inte en officiell skyldighet din kompis kan tänkas ha.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare