FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/10/2020

Är Ligandrol och Embrosam dopingklassade?

Är ligandrol och Enobosarm dopingklassade preparat?

Hej, det är så att jag är inte kan hitta någon exakt information angående SARMS (Selective androgen receptor modulator) och om det är lagligt att köpa och importera dessa eller att använda dessa utanför tävlingar. Det finns många olika SARMS och jag tror att det är olika regler för olika SARMS, men jag är intresserad om LGD4033 (Ligandrol)och MK2866 (Enobosarm). Då dessa varken är testosteron eller höjer värdet på testosteron eller tillväxthormoner. De är heller inte derivat utav testosteron vad jag vet. Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Är Ligandrol och Enobrosam dopingklassade?

Det anges inte i svensk lagstiftning vilka preparat som är dopingklassade, däremot anges i 1 § lagen om förbud mot vissa dopningsmedel. Där anges att de preparat som omfattas av lagen är syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon och kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon. Dessa preparat får endast innehas om ändamålet är medicinskt eller vetenskapligt, vilket framgår av 2 § lagen om förbud mot vissa dopningsmedel. Ett dopningsklassat preparat får alltså varken importeras till Sverige eller köpas här.

SARMs är ett samlingsnamn för selektiva androgenreceptmodulatorer, och det finns ett antal dopingklassade preparat som går under detta namn. Även om preparaten inte är testosteron eller dess derivat kan de fortfarande klassas som dopningsmedel. Ligandrol är exempelvis med på WADAs dopinglista. Varken Ligandrol eller Enobosarm är dock med på expertgruppens förteckning över substanser som utgör dopningsmedel enligt lag om förbud mot vissa dopningsmedel, som tagits fram av Folkhälsomyndigheten.

Du bör kontakta Tullverket innan du beslutar dig för att importera preparaten

Du bör vara medveten om att det räcker att det finns spår av eller misstanke om dopingklassade preparat för att import och försäljning av preparaten ska vara otillåtet. Preparaten kan beslagtas och förstöras redan vid tullen om sådan misstanke finns, vilket framgår av Lag om förstörande av vissa hälsofarliga missbrukssubstanser. Även om preparaten inte är dopingklassade av Folkhälsomyndigheten kan de alltså fortfarande beslagtas. För att vara på den säkra sidan bör du kontakta Tullverket innan du väljer att importera något av preparaten.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare