FrågaAVTALSRÄTTGåva14/09/2021

Är löfte om gåva av fastighet bindande?

Min farbror har dött och har lovat mig sitt hus. Inget är skrivit bara muntligt. Han var ensam och hade inga barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

När det gäller gåvor av fastigheter hittar man reglerna i jordabalken (JB). För att en gåva av fastighet ska vara giltig krävs det att vissa formkrav är uppfyllda (4 kap. 29 § JB). Kraven för att gåvan ska vara bindande är följande:

Gåvoavtalet måste ingås skriftligen Både gåvogivaren och gåvomottagaren måste underteckna gåvobrevet En överlåtelseförklaring måste finnas med.

Skulle dessa krav inte vara uppfyllda så är gåvan ogiltig (4 kap. 1 § JB). Eftersom din farbror bara har gett dig ett muntligt löfte om gåvan av huset är kraven inte uppfyllda. Detta då gåvoavtalet behöver vara skriftligt. Det spelar därför ingen roll om han inte har några barn. Tyvärr är farbrors muntliga löfte inte bindande.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare