Är lönelista från Svensk Bilprovning AB offentlig handling?

Hej, jag undrar ifall jag har rätt att ta del av lönelista för anställda på Svensk Bilprovning AB.

Då detta är ägt av staten så bör väl lönerna också vara en offentlig handling?

Mvh B

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En offentlig handling är en allmän handling som inte lyder under sekretess. En allmän handling är en handling som är förvarad, inkommen eller upprättad hos en myndighet (1-3 § § 2 kap. tryckfrihetsförordningen.).

Svensk Bilprovning AB är till 52 % ägt av staten. Att staten äger störst andel innebär inte att det är en myndighet. Svensk bilprovning AB är ett aktiebolag och är därför inte en myndighet (se vidare här.).

Detta innebär att de handlingar som finns hos Svensk Bilprovning AB (t.ex. lönelistor) inte är allmänna handlingar och inte heller offentliga handlingar, vilket innebär att Svensk Bilprovning AB inte behöver lämna ut lönelistor till dig.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Emma FrostRådgivare