FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/01/2022

Är man skyldig att anmäla brott?

Jag har en kompis som är över 18 år som jag vet blir misshandlad hemma. Har jag någon skyldighet att polisanmäla detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör anmälningsplikt för brott regleras i 23 kap. 6 § Brottsbalken (BrB).

Finns det en anmälningsplikt?

Det kan inledningsvis nämnas att det inte finns någon generell anmälningsplikt i Sverige för brott. Dock så finns det anmälningsplikt för vissa grövre brott. Om en anmälan inte sker för dessa typer av brott så kan personen som inte anmäler, dömas för underlåtenhet att avslöja brott. Ett exempel på brott som kräver anmälan är misshandel som inte är av ringa karaktär (23 kap. 6 § 1 stycket BrB) & (3 kap. 11 § BrB). Jag kommer förutsätta att den aktuella misshandeln inte är ringa och därmed så föreligger en anmälningsplikt om så är fallet.

Om du vill läsa mer om vad som gör en misshandel till ringa så kan du bl.a. läsa NJA 2003 s. 537 eller NJA 2017 s. 1129. Observera dock att det i båda fallen rör sig om barn.

Måste brott som redan är avslutade anmälas?

Vad som är viktigt för dig att veta om är att denna anmälningsplikt inte sträcker sig bakåt i tiden till brott som redan är avslutade (23 kap. 6 § 1 stycket BrB). Därmed så har du ingen plikt att anmäla en misshandel som du vet har ägt rum. Om du däremot skulle få reda på att en misshandel är på väg att ske igen så finns en plikt att anmäla brott som är förestående eller som är pågående och inte avslutade än, vilket i lagen kallas å färde.

Finns det undantag?

Slutligen så finns det även ett undantag till anmälningsplikten. Om det finns en risk att du eller någon annan kommer till skada så behöver inte en anmälan ske (23 kap. 6 § 4 stycket 2 punkten BrB).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare