FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2021

Är man skyldig att lämna ut en lönespecifikation?

Hej,

Jag har två deltidsjobb.en av min arbetsgivare vill att jag ska skicka 3 lönespecifikation till honom från den andra arbetsgivare jag jobbar för!

Är jag skyldig att skicka dem lönespecifikationer?

Tack på förhand

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för en anställd att lämna ut lönespecifikationer. Det korta svaret på din fråga blir därför nej, du har ingen skyldighet att lämna ut en lönespecifikation till din arbetsgivare.

Min rekommendation

Mitt råd är att du i första hand vänder dig till din arbetsgivare och påtalar honom eller henne om dina rättigheter. I det fall du redan gjort detta föreslår jag att du ta kontakt med ditt fackförbund och se om de kan hjälpa dig, förutsatt att du är medlem i ett sådant.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Sara DjogicRådgivare