FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/02/2020

Är man underhållsskyldig till myndigt barn som studerar? Del 2

Hej jag undrar om jqg måste betala.underhåll igen till min son som aldrig bott hos mig.han blev 19 år juni 2019 han gick ut.gymnasiet då o han hade ansökt om förlångt under håll stöd.o han gick 3 årig kock linje.nu vill hqn börja i skolan igen fast en annan linje han blir 20 år.i juni 2020 måste jag betala.underhåll till han igen snälla hjälp mig mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag svarade på din första fråga och nu svarar jag igen eftersom du har gett mer information.

Svaret på din fråga finns i Föräldrabalken. Din son kommer vara 20 år när han börjar plugga på gymnasiet och eftersom gymnasiet klassas som en grundutbildning är du skyldig att betala ut underhåll (7 kapitlet 1 § stycke 2 Föräldrabalken). Du kommer alltså vara tvungen att betala ut underhållsstöd till honom.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare