Är min morbros muntliga löfte om att jag skulle ärva honom giltligt?

Innan min morbror dog sa han att jag skulle ärva honom.Hans fru ärvde allt.Innebär detta att inget testamente skrivits eller kommer det fram vid hans frus bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag beklaga sorgen för din morbrors bortgång. Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du har rätt att ärva din morbror eftersom han har sagt att du skulle ärva honom innan han gick bort. Regler om arv och testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer att utgå ifrån denna lag när jag besvarar din fråga.

I det följande kommer jag inledningsvis gå igenom formkraven som lagen ställer upp för att ett testamente ska vara giltigt samt kraven som ställs på testamentsvittnena. Därefter kommer jag att redogöra för ett undantag som skulle kunna vara aktuellt i ditt fall. Jag saknar tyvärr tillräckligt med information för att på förhand kunna avgöra hur det ser ut i just din situation. Förhoppningsvis kommer mitt svar ändå att vara dig till hjälp.

Hur ser formkraven ut för ett testamente?

Det finns en del formkrav som måste vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt. Om formkraven inte beaktas är testamentet ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB). Testatorn (den som upprättar ett testamente) måste för det första vara myndig (9 kap. 1 § ÄB). Vidare måste testamentet upprättas i skriftlig form. Inför två vittnens samtidiga närvaro ska din morbror dessutom antingen skriva under testamentet eller vidkänna sin underskrift d.v.s. att han säger till vittnena "det är min underskrift" (10 kap. 1 § ÄB). Att be två personer i två olika rum att bevittna är alltså inte tillräckligt, eftersom de inte samtidigt närvarar. Vittnena måste känna till att det är ett testamente som de bevittnar. Annars blir testamentet inte giltigt. Vittnena behöver däremot inte känna till testamentets innehåll. Inte bara din morbror utan även vittnena måste underteckna testamentet. Det finns inget krav på att registrera testamentet någonstans men det bör förvaras på ett ställe som minskar risken för att det försvinner eller att någon förfalskar det.

Hur ser kraven ut för testamentsvittnena?

Det ställs också vissa krav på vilka som får vara testamentsvittnen. Förenklat kan man säga att varken släktingar eller personer som finns omnämnda i testamentet får lov att vara vittne. I övrigt får vittnena inte vara under 15 år eller lida av någon psykisk störning som gör att man inte förstår innebörden av bevittnandet (10 kap. 4 § ÄB).

Testamenten kan inte vara muntliga

Ett testamente kan som huvudregel inte vara muntligt. Ett testamente måste som sagt uppfylla nämnda formkrav för att vara giltiga, bl.a. att de ska vara skriftliga. Formkraven är stränga och om de inte uppfylls föreligger enligt huvudregeln inget giltigt testamente.

Testamenten kan ibland vara muntliga

Det finns vissa undantag från huvudregeln om att ett testamente måste vara skriftligt eller bevittnat för att vara giltigt. Ett muntligt eller obevittnat testamente kan ändå vara giltigt under mycket speciella omständigheter. Ibland kan en person t.ex. bli allvarligt sjuk och därför inte ha tid eller möjlighet att upprätta formenligt testamente. I tidigare domstolsavgöranden har det ansetts att kravet på att en nödsituation ska föreligga inte bör sättas allt för strängt. Det finns två fall då ett s.k. nödtestamente kan upprättas och gälla som testamente trots att formkraven inte iakttagits. Nödtestamente kan antingen vara ett muntligt testamente eller ett s.k. holografiskt testamente. Jag kommer att behandla båda fallen under rubrikerna nedan.

Muntligt nödtestamente

Om din morbror pga. sjukdom eller annat nödfall har varit förhindrad att upprätta ett normalt testamente i enlighet med de formkrav som finns i lag kan han i stället ha haft möjlighet att göra ett muntligt nödtestamente. Ett nödtestamente kan alltså göras muntligen. Men även nödtestamenten har vissa formkrav. För att ett muntligt nödtestamente ska vara giltigt måste din morbrors vilja ha bevittnats av två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 3 § första stycket ÄB). Vittnen är alltså ett måste om ett muntligt löfte ska bedömas som giltigt.

Holografiskt nödtestamente

Ett holografiskt nödtestamente är den andra formen av nödtestamente. Testamentet ska vara upprättat av din morbror själv och undertecknat av honom. Nödsituationen ska vara sådan att det inte har varit möjligt att tillkalla vittnen. Testatorn kan exempelvis befinna sig i akut livsfara på en plats där det inte finns några personer som kan vara vittnen. Det uppställs alltså inga krav på vittnen (10 kap. 3 § första stycket ÄB).

Nödtestamentets giltighet

Ett nödtestamente förlorar dessutom sin verkan om din morbror under tre månader efter upprättandet av det har haft möjlighet att upprätta ett vanligt testamente (10 kap. 3 § andra stycket ÄB). Detta innebär alltså att ett nödtestamente bara kan vara giltigt i max tre månader.

Sammanfattning och råd

Din morbrors löfte om att du ska erhålla hans arv måste ha testamenterats av honom för att ha någon verkan. Utifrån din fråga tolkar jag det som att löftet inte har testamenterats i skriftlig form och muntliga testamenten är under normala omständigheter inte giltiga. Möjligheten finns att din morbror upprättade ett nödtestamente. Frågan är om det förelåg en sådan situation att han inte hade möjlighet att upprätta ett formenligt testamente. Trots att kravet på att en nödsituation ska föreligga inte är sträng, måste det som sagt även varit två samtidigt närvarande vittnen när detta delgetts.

Jag skulle råda dig att undersöka huruvida upprättandet av din morbrors nödtestamente skedde i närvaro av två vittnen. Fanns det någon annan på plats? Jag förstår att mitt svar inte var vad du förväntade dig men jag hoppas att mitt svar ändå har klargjort situationen för dig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare