FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/07/2018

Är min pojkvän skyldig att mönstra?

Min pojkvän är skyldig att utföra värnplikten. Han har överklagat ärendet men det avslogs då skälen såsom fast jobb, a-lags kontrakt, flytt, ångest & moral inte var tillräckliga. Hur ska vi gå tillväga nu? Han vill verkligen inte genomföra detta vilket han nämnde till psykologen under mönstringen, men ingen tar hänsyn till honom som person. Snälla hjälp oss

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sedan den 1 juli 2017 har totalförsvarspliktiga varit tvungna att mönstra och fullgöra grundutbildningen med värnplikt. Alla svenska medborgare som är över 16 år är totalförsvarspliktiga i Sverige [1 kap. 2 § lag om totalförsvarsplikt]. Som totalförsvarspliktig måste man mönstra och medverka i försvaret i den omfattning som ens psykiska och fysiska hälsa tillåter [1 kap. 3 § lag om totalförsvarsplikt]. Huruvida en person har tillräckligt god fysisk och psykisk hälsa är något som avgörs av Rekryteringsmyndigheten. Där tar man in faktorer som hälsa, arbete, utbildning och andra personliga förhållanden för att komma fram till om man är lämplig att mönstra eller inte. Uppenbarligen har Rekryteringsmyndigheten inte ansett att det funnits tillräckliga skäl för din pojkvän att inte mönstra och även efter överklagan har de inte heller tyckt att det funnits tillräckliga skäl för att inte mönstra.

Vad kan din pojkvän kan göra?

Det din pojkvän kan göra är att begära rättelse av beslutet om det är så att det tillkommit andra omständigheter om hans personliga förhållanden som skulle kunna ändra beslutet. Begäran av rättelse måste göras innan Rekryteringsmyndigheten överlämnat alla handlingar till nästa instans, kammarrätten, om din pojkvän skulle vilja överklaga vidare. Om din pojkvän överklagar vidare till Kammarrätten krävs det ett prövningstillstånd och ett prövningstillstånd meddelas bara om domstolen anser att det finns anledning att betvivla riktigheten i förvaltningsrättens beslut eller att det finns andra synnerliga skäl att pröva ert överklagande. Om domstolen inte tvivlar på förvaltningsrättens beslut när de kollar på all information kommer din pojkvän inte kunna överklaga.

Som ett råd skulle jag vilja säga att om det inte finns några nya omständigheter sen senast ni överklagade är det inte särskilt värt att överklaga igen eftersom beslutet troligtvis kommer bli densamma som senast. Värnplikten är en skyldighet och man måste tyvärr mönstra även om man inte vill. Om han inte dyker upp på mönstringsdagen kan han dömas för brott mot totalförsvarsplikten och kan riskera att betala böter eller hamna i fängelse [10 kap. 2 § lag om totalförsvarsplikt].

Visst skydd finns för din pojkvän berörande hans anställning

Det framgår dock från lagen om totalförsvarsplikt att en arbetsgivare inte får säga upp din pojkvän bara av den anledningen att han mönstrar, så där finns i alla fall något slags skydd [9 kap. 1 § lag om totalförsvarsplikt]. Din pojkvän bör dock berätta för sin arbetsgivare när han ska tjänstgöra och att han även vill komma tillbaka efter tjänstgöringen [9 kap. 4 § lag om totalförsvarsplikt]. Om arbetsgivaren säger upp honom på grund av tjänstgöringen eller att han får sämre förmåner kan han få arbetsgivarens beslut ogiltigförklarat enligt lag [1981:80] om anställningsskydd [LAS] [9 kap. 6 § lag om totalförsvarsplikt].

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den informationen du givit mig i din fråga gör jag bedömningen att din pojkvän kan begära rättelse av Rekryteringsmyndighetens beslut om det tillkommit nya omständigheter om din pojkväns personliga förhållanden. Om inget har förändrats är det svårt att undvika värnplikten eftersom det är en skyldighet enligt svensk lag. Om din pojkvän måste mönstra har han i alla fall ett anställningsskydd under mönstringstiden.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare