FrågaEKONOMIÖvrigt19/12/2018

Är min revisor skyldig att tala om för mig när jag omedvetet gjort fel i bokföringen?

Är min revisor skyldig att tala om för mig när jag omedvetet gjort fel i bokföringen när han under flera år vetat om att det finns ett ställningstagande vad gäller felet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om revisors skyldigheter och åligganden finns i Aktiebolagslagen (ABL) revisionslagen (RevL) och bokföringslagen (BfL)

Till att börja med måste en revisor granska företagets årsredovisning och bokföring ingående och i enlighet med god revisionssed sant ned professionell skepticism - 5 § RevL och 9 kap 3 § ABL.

Att granska i enlighet med god revisionssed och med professionell skepticism är inte alltid lätt att definiera. Här har följaktligen Revisorsinspektionen i enlighet med direktiv utvecklat begreppet. Man kan konstatera kort att professionell skepticism innebär enligt god revisionssed att revisorn ska ha en ifrågasättande inställning, vara uppmärksam på förhållanden som eventuellt kan tyda på felaktigheter till följd av fel eller bedrägeri och göra en kritisk bedömning av revisionsbevisen. Revisorn bör särskilt upprätthålla professionell skepticism i granskningen av ledningens uppskattningar av verkliga värden, nedskrivningar av tillgångar, avsättningar samt framtida kassaflöden som är relevanta för företagets förmåga att fortsätta sin verksamhet. Direktivets definition av professionell skepticism överensstämmer i allt väsentligt med den som gäller enligt revisionsstandarden ISA 200, som tillämpas i Sverige sedan år 2011.

Enligt 4 kap 2 § BfL ska företaget bokföra på ett sådant sätt som överensstämmer med god redovisningssed. Detta begrepp är inte heller lättdefinierat. Kan konstateras att det krävs att i god redovisningssed ligger bl.a. att lag och andra författningar alltid måste iakttas. Det är alltså inte tillåtet att åsidosätta lag eller författning med hänvisning till god redovisningssed.

Felaktig bokföring

En revisor är skyldig att vidta åtgärder om han eller hon finner det möjligt god revisionssed åsidosätts - 9 kap 42 § ABL. Här ska styrelsen underrättas, eller om detta kan göras på grund av att det kan försvåra utredningen ska revisorn redogöra misstanken för åklagare.

Om bokföringsskyldigheter åsidosätts uppsåtligen eller av grov oaktsamhet och detta ger upphov för fara att myndigheters kontrollverksamhet för skatt försvåras kan "försvårande av skattekontroll" dömas ut enligt 10 § Skattebrottslagen.

Sammanfattning

Det framgår inte i vilken mån som bokföringsskyldigheten försummats eller åsidosatts. Men en revisor, som ska granska med professionell skepticism (jfr 5 § RevL), har en skyldighet att påtala eventuella felaktigheter. Vad gäller felaktig bokföring som inte överensstämmer med lag kan det leda till sanktioner antingen genom brottsbalken (bokföringsbrott) eller skattebrottsliga bestämmelser. Likväl kan att en revisor tilldömas sanktioner om personen åsidosätter sina åligganden enligt lag.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare