FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/11/2021

Är min samboendes enskilda egendom fortfarande enskild om vi säljer huset

Hej Jag och min sambo äger en bostad och nu när vi ska byta bostad och även bank kommer hans enskilda egendom som las in i den första bostaden finnas kvar, fast vi byter bank och flyttar?

M.v.h

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att enskild egendom fortsätter att enskild även om något annat träder i dess ställe, som t ex en ny bostad (4 § 4 punkten Sambolagen). I vissa fall har domstolen dock ansett att enskild egendom upphör att vara enskild på grund av att pengarna mellan sambor/makar, så att säga, blandats ihop för mycket.

Att bara köpa ett nytt hus tillsammans med gemensam äganderätt föranleder i normalfallet inte att pengarna blandas ihop i den grad att den enskilda egendomen upphör att vara enskild.

Det viktigaste är att du under tiden som pengarna från din sålda fastighet är just pengar, håller de åtskilda. Gärna på ett helt eget konto för bara just de pengarna som bara du har tillgång till. Det är också bra om din andel av pengarna du lägger in i det nya huset motsvarar den andel du äger i huset. Detta kan ni klargöra genom att skriva ett samägandeavtal där det framgår vilken andel ni äger i det nya huset.

Att ni byter bank har ingen betydelse såvitt jag kan bedöma.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare