Är min skuld avskriven när jag betalar den hos inkasso?

om jag har en skuld till en person och han har skickat till inkasso. Räcker det med detta ärende hos dem på inkasso och detta blir ett kvitto på att han får sina pengar??

Eller behövs det underskrifter från honom och mig också ?

Han har också lagt på referensränta vilket verkar vara rätt enligt inkasso?

Jag vill få ett avslut på detta nu....

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är min skuld avskriven när jag betalar den hos inkasso?

När en skuld har inkommit till inkasso är det de som tar över ärendet, och det är viktigt att betala inom avsatt tid för att ärendet inte ska gå vidare till Kronofogden.

När du har betalat inom avsatt tid och till det angivna kontot så är du fri från skulden då inkasso hanterar ärendet mellan dig och personen som du har en skuld hos. Du ska även betala den angivna referensräntan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare