Är min skuld preskriberad?

Fick idag ett brev om att en fodran överlåtits till ett annat företag.

När jag loggar in på företaget som överlåtit skulden så ser jag en gammal skuld från 2014, men jag har varken fått påminnelser eller inkassokrav de senaste 3 åren vad jag kan minnas. Dock när jag kollade specifikationen på skulden så står det inkassoavgift blandannat. Skulden rör ett snabblån som jag tog när jag var ung och dum.

Brevet jag fick var även adresserat med fel namn (mitt namn innan jag gifte mig för fem år sen) och det var även fel namn när jag loggade in digitalt.

Företaget som tagit över skulden har ingen hemsida, så jag vet inte ens vad det är för företag, om det är ett inkasso företag??

Jag funderar på om jag kan hävda att skulden är preskiberad och hur jag går tillväga.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att skulden uppkom 2014 och att du sedan 2017 (senaste tre åren) inte fått några brev gällande skulden. Utgångspunkten för om du är betalningsskyldig eller inte är om skulden är preskriberad. Regler om preskription finns i preskriptionslagen (PreskL).

När är min skuld preskriberad?

Om en skuld preskriberas innebär detta att borgenären (den du är skyldig pengar) förlorar sin rätt att kräva fordran (8 § PreskL). Huvudregeln är att en fordran preskriberas 10 år efter tillkomsten (2 § 1 st. PreskL). En konsumentfordran har dock en kortare preskriptionstid och är på tre år (2 § 2 st. PreskL). Du skriver att du tagit ett snabblån. Ett lån utgör inte en konsumentfordran och omfattas därför inte heller av konsumentskyddet. Din skuld är därför ännu inte preskriberad utan borgenären kan fortfarande göra denna gällande.

Mitt tips är att du försöker hitta kontaktuppgifter till företaget som tagit över skulden, alternativt att du kontaktar företaget du tagit snabblånet från 2014 och försöker få information därifrån.

Du är välkommen att boka tid med våra jurister här vid ytterligare vägledning eller höra av dig till oss igen, lycka till!

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare