Är mitt äktenskapsförord registrerat?

Hej

Hur kan jag ta reda på om vårt äktenskapsförord är registrerat hos skatteverket?

Kan man med bank id gå in och se det på internet?

Eller måste man ringa? Har suttit i telefonkö till dom idag, men det hann inte bli min tur före de stängde.

Tacksam för svar

Mvh A

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett äktenskapsförord är en privat överenskommelse mellan makar, men det måste registreras hos Skatteverket för att vara gällande. Ett äktenskapsförord som inte är registrerat är ogiltigt (Äktenskapsbalken 7 kap. 3 § tredje stycket).

Skatteverket ombesörjer ett äktenskapsregister, som innehåller information om registrerade äktenskapsförord samt andra familjerättsliga handlingar. Det är möjligt för privatpersoner att begära ut handlingar från äktenskapsregistret eftersom det är offentligt.

Du vill veta om ditt äktenskapsförord är registrerat hos Skatteverket. För att ta reda på det kan du beställa den information som finns i äktenskapsregistret som rör dig och ditt äktenskap. Det är inte nödvändigt att kontakta Skatteverket via telefon. Din begäran kan skickas genom ett brev till Skatteverket i Härnösand. Ett annat alternativ är att använda Skatteverkets mejlformulär, eller att faxa din begäran.

På Skatteverkets hemsida finns bra och lättillgänglig information om hur du går tillväga för att beställa uppgifter ur äktenskapsregistret samt de kontaktuppgifter du behöver. (länk till Skatteverkets information om äktenskapsregistret).

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare