Är mordhot ett grovt olaga hot?

Rubriceras mordhot som grovt olaga hot ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om olaga hot finns i brottsbalken, fortsättningsvis kallad BrB.

Olaga hot

Någon har gjort sig skyldig till olaga hot om de hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid (4 kap. 5 § första stycket brottsbalken). Av detta framgår att hotet måste ha en viss styrka för att det ska anses fall under brottsrubriceringen olaga hot, vilket ett mordhot sannolikt har. Att mordhota någon annan är att hota med brottslig gärning och faller alltså in under brottsrubriceringen. Det krävs även att hotet är ägnat att framkalla allvarlig rädsla för den hotade eller annans säkerhet. Med detta avses inte att den hotade i det enskilda fallet måste bli rädd, utan det är avsikten med hotet som avses. Vad som krävs är alltså att det är ett hot som är ägnat att framkalla allvarlig rädsla och att det typiskt sett duger till att göra det.

Grovt olaga hot

Grovt olaga hot regleras i paragrafens andra stycke (4 kap. 5 § andra stycket brottsbalken). Där anges att det vid bedömningen av om brottet är grovt särskilt ska beaktas om: (1) hotet har förstärkts med hjälp av vapen eller liknande, eller (2) om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. För att avgöra om det rör sig om ett grovt brott eller ett brott av normalgraden kan ett flertal omständigheter spela in. Faktorer som kan vara av betydelse är hotets innebörd, hur akut det framstår, om hotet riktat sig mot någon med särskilt skyddslös ställning eller om det är fråga om upprepade allvarliga hot. Det krävs att hotet i betydande grad skiljer sig från "normala" fall av olaga hot (prop. 1992/93:141 s. 31).

Ett hot om mord är alltså inte per automatik att anse som ett grovt brott, utan en bedömning av omständigheterna måste göras i det enskilda fallet för att se om det finns omständigheter som talar för att brottet bör bedömas som grovt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare