Är mordhot ett grovt olaga hot?

Rubriceras mordhot som grovt olaga hot ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Olaga hot och grovt olaga hot regleras i 4 kap. 5 § brottsbalken (BrB).

Olaga hot

Att hota någon med en brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid utgör brottet olaga hot (4 kap. 5 § första stycket BrB). Därmed är det ett olaga hot att hota att mörda någon. Ett hot måste ha en viss styrka för att vara ägnad att framkalla allvarlig rädsla. Ett mordhot har ofta en sådan styrka. Den som blir hotad måste inte ha upplevt en allvarlig rädsla utan bedömningen görs utifrån huruvida hotet varit ägnat att framkalla allvarlig rädsla.

Grovt olaga hot

För att ett olaga hot ska klassas som grovt beaktas särskilt sådana omständigheter att hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller annars har varit av allvarligare slag eller om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art (4 kap 5 § andra stycket BrB). Man gör alltså inte enbart bedömning utifrån vad man hotar med utan man beaktar alla de omständigheter som föreligger.

Ett mordhot rubriceras alltså inte alltid som grovt olaga hot utan en bedömning utifrån de omständigheter som föreligger i det enskilda fallet måste göras.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar utöver det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare