Är motiveringen till ett beslut bindande?

I ett protokoll från en kommunal nämnd står i beslutstexten:

"Nämnden avslår ansökan om lov med stöd av 9 kap. 30 § PBL."

I motiveringen hänvisas sedan till ytterligare paragrafer i 2 och 8 kap. PBL.

Slutligen, i motiveringen, skriver man:

"Sammantaget bedöms förslaget strida mot 2 kap. 6 § och 8 kap. 17 § PBL. Ansökan ska därför avslås med stöd av 9 kap. 30 § PBL."

Är allt ovanstående juridiskt bindande eller endast det som står i beslutstexten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av beslutet framgår att ansökan om lov avslås med stöd av 9 kap. 30 § PBL. Det är själva beslutet som är "bindande" i den meningen att när beslutet vinner laga kraft kan du som enskild inte längre utnyttja din besvärsrätt. Motiveringen är, som en del i myndighetens skyldighet till objektivitet och offentlighet, ett sätt att berätta varför de beslutar som de gör.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare