Är muntliga avtal om lån av pengar giltiga?

Hej jag har en fråga angående lån av privat person.

Om någon (person 1) har lånat pengar av en annan person (person 2), och person 2 betala in person 1's räkningar, asså inte förde över till person 1.

Det har inget avtal skrivet, men en muntlig överenskommelse om när det ska betalas tillbaka och att det har en avbetalnings plan.

Men person 2 kräver innan avbetalnings planen har börjat att person 1 ska betala hela summan innan. Hur ska man egentligen lag agera? Vad har person 2 för lagstöd att göra detta?

Mvh en bekant till person 1

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt gäller muntliga avtal lika mycket som skriftliga avtal, så länge det man avtalar om inte omfattas av särskild reglering. Att avtala om pengar på det sätt som gjorts omfattas inte av några formkrav, och således är det muntliga avtalet fullt giltigt (jfr 1 § lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område). Vad som kan vara problematiskt med muntliga avtal är att det ofta är svårt att påvisa sin rätt när ord står mot ord. Har personerna avtalat om en viss avbetalningsplan är det dock den som gäller, och agerande i strid mot avtalet utgör avtalsbrott. Med andra ord har person 2 inte någon rätt att kräva fullgörelse i strid mot avtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare