Är OB-tillägg pensionsgrundande inkomst?

Är OB-tilläggen pensionsgrundande?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 59 kap. 3 socialförsäkringsbalken framgår att inkomst av anställning är en pensionsgrundande inkomst. Enligt 59 kap. 8 socialförsäkringsbalken framgår att "som inkomst av anställning räknas lön eller annan ersättning i pengar".

Enligt Skatteverket så är all inkomst från arbete pensionsgrundande. I och med att OB-tillägg är enarbetsrelaterad inkomst så är den också pensionsgrundande, se här. Även på Pensionsmyndighetens hemsida så framgår det att inkomst från anställning är pensionsgrundande inkomst, se här.

Svar på din fråga är således ja, OB-tillägg är pensionsgrundande då det är inkomst från anställning!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare