FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/01/2021

Är om målning av hus avdragsgillt?

Jag sålde vårt fritidshus 2020 och ska nu deklarera. Huset uppfördes 1980 som ett "skal" utan målning.

Min Fråga: Huset målades av oss själva i början av 1980. År 2019 lät vi måla om huset till en kostnad av 65.000 kronor. Kan jag ta upp några hundralappar för den första målningen (inget kvitto). Kan jag ta upp hela kostnaden för ommålningen 2020? Faktura finns på denna kostnad.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till oss på Lawline med din fråga!

Gällande den första målningen så är det så att eget arbete ej får tas upp som kostnad rent skatterättsligt, därav kan du inte ta upp några hundralappar för den första målningen tyvärr.

Gällande den andra målningen 2020 så kan du ta upp kostnaden som du har på fakturan för denna då det är avdragsgillt med renoveringar och reparationer om de är värdehöjande, vilket följer av 45 kap. 11§ Inkomstskattelagen. Jag gör åtminstone bedömningen att denna åtgärd är värdehöjande för ditt hus och därav avdragsgill, men för att få ett 100% svar måste du fråga skatteverket om de bedömer åtgärden som något som ökar värdet på huset.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare