FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/10/2018

Är "öppet köp" lagreglerat?

Hej, jag undrar om man kan fortfarande få öppet köp om det står så här i kassan "öppet köp i tre dagar, bytesrätt i 30 dagar. Gäller ej reavaror"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan jag nämna att det inte finns någon lag som ger dig som konsument rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt för varje butik att erbjuda, vilket betyder att de själva bestämmer sina regler kring detta.

Lagen reglerar enbart felaktiga varor i Konsumentköplagen, där det står att du kan reklamera en felaktig vara oavsett om butiken har öppet köp eller inte. Vad jag tolkar ur din fråga så är det inte en felaktig vara du har här, utan du vill enbart lämna tillbaka den. Detta gör att Konsumentköplagen inte är aktuell i detta fall.

Sammanfattning:

Om det står på kvittot att det enbart är öppet köp i tre dagar betyder det just det. Butiken får själv bestämma gällande öppet köp, vilket gör att du måste ha kommit tillbaka med varan inom dessa tre dagar. Annars förlorar du tyvärr rätten till öppet köp.

Jag skulle dock tro att vissa butiker kan ha lite överseende med detta så det skadar absolut inte att gå och prata med den aktuella butiken och se om det skulle gå att lämna tillbaka varan i alla fall, även om tiden för öppet köp har löpt ut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare