Är överklagande av bygglov en allmän handling?

Om en person överklagat bostadsbyggnad i närheten av dennes

Lagerbyggnad kan man ta reda på vem som överklagat? Är överklagandet officiell handling.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Offentlighetsprincipen gäller för alla myndigheter i Sverige. Denna innebär att allmänheten har rätt att ta del av allmänna handlingar (se tryckfrihetsförordningen 2 kap. 1 §). En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och är inkommen till eller upprättad hos myndigheten. Ett överklagande som inkommit till en byggnadsnämnd är således en allmän handling, som en person kan begära att få ta del av. Ett överklagande ska innehålla uppgifter om den enskildes identitet och den information som behövs för att myndigheten ska kunna komma i kontakt med honom eller henne (19 § förvaltningslagen). På så sätt kan en person få reda på vem som har överklagat. För vidare läsning om offentlighetsprincipen se här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare