Är rätten till ersättning för ärr preskriberad?

Jag fick ett ärr när jag ramlade när jag var liten typ 2 år och det är fortfarande kvar och syns jätte tydligt. Är det för sent att ansöka eller vad man ska säga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer inleda med att förklara hur jag uppfattat din situation och tolkat din fråga för att sedan svara på din fråga.

Hur jag har uppfattat din situation och tolkat din fråga

Jag uppfattar din situation som att du fick ett ärr när du ramlade i tvåårsåldern. Detta ärr är fortfarande kvar och syns tydligt. Jag tolkar din fråga som att du undrar om det fortfarande är möjligt att ansöka om ersättning för ditt ärr.

Ersättning från sjuk- och olycksförsäkring

Om du har en sjuk- och olycksförsäkring kan försäkringsbolaget betala ut ersättning för ärr som uppkommit efter en olycka. Hur stor ersättning man kan få är svårt att fastställa eftersom det beror på vilken försäkring man har tecknat, hur stort ärret är samt var ärret är placerat. För att ersättning ska kunna betalas ut måste du ha varit försäkrad under tiden olyckan inträffade. Det är också vanligt att försäkringsbolag kräver att du uppsökt en läkare efter skadan för att få den dokumenterad.

Preskriptionstid

En skada bör anmälas så fort som möjligt. Utgångspunkten är att ersättning för personskada ingår i den tioåriga preskriptionsfristen i 2 § preskriptionslagen. Rätten till ersättning preskriberas därför om det gått tio år eller mer sedan du skadades. Att rätten preskriberas innebär att du inte längre har rätt till ersättning eftersom det gått för lång tid sedan du anmälde skadan eller framställde ditt krav på ersättning.

Bedömning

Om du är 12 år eller äldre har det gått tio år eller mer sedan olyckan inträffade vilket innebär att rätten till ersättning är preskriberad. Det innebär att det tyvärr är försent att ansöka om ersättning för ditt ärr.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att ställa en ny fråga om du har ytterligare frågor och funderingar.

Med vänlig hälsning,

Ida Johanna KöpmanRådgivare