Är sjukhuset en allmän plats?

Hejsan

jag frågade en polis om sjukhuset är en allmän plats och han sa att det var en allmän plats.

är sjukhuset en allmän plats? Om det inte är det varför tror polisen det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga.

Allmän plats är ett begrepp som förekommer bland annat i brottsbalken (exempelvis nämns begreppet i 16 kap. 11 § brottsbalken) och betecknar en plats som allmänheten ska ha tillträde till. Begreppet "allmän plats" omfattar i princip varje plats, utomhus eller inomhus, som är upplåten för eller används av allmänheten. Allmänhetens tillträde till den allmänna platsen kan inskränkas till vissa tider på dygnet och således utgör den allmän plats under den bestämda tiden. Det innebär att t.ex. ett sjukhus är allmän plats under exempelvis besökstider men under andra tider har sjukhuset rätt att neka "allmänheten" tillträdde om de inte är i behov av sjukvård. Andra exempel på allmänna platser under begränsade tider är enligt lagförarbeten: tåg, båtar, hotell, restauranger, affärslokaler, teatrar, biografer och liknande, som utgör allmänna platser i den mån och under den tid allmänheten har tillträde till dem.

Svaret på din fråga är således att ett sjukhus är en allmän plats men inte alla tider på dygnet eftersom det är tillåtet att begränsa allmänheten tillträdde på grund av exempelvis sekretesskäl och skydd för patienterna. Varför polisen sa att det var allmän plats kan jag inte besvara fullt ut men troligen är det för att sjukhus räknas som en allmän plats där personer har fritt tillträde till under bestämda tider.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare