är störande grannar ofredande

Grannens pojke kör med sin moped genom sin trädgård. Han har ett skjul där han parkerar cirka 5 meter från vår sittplats. Detta är mycket störande, både ljudmässigt och med tanke på alla avgaser när han gasar på, vår grönsaksodling ligger bara några meter därifrån! Har pratat med hans pappa, men när jag undrar varför pojken inte kan leda in sin moppe genom trädgården, så säger han att de får göra vad de vill i sin trädgård !! Stämmer detta ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

jag förstår din fråga som att du vill veta vad du kan vidta för åtgärder gentemot dina grannar för att få dem att upphöra med mopedkörandet. Jag kommer nedan att presentera potentiellt tillämpliga lagar och ge dig ett slutgiltig råd här nedan.

Är det brottsligt att störa grannar? - Att vara extremt störande kan i vissa fall utgöra ett brott, dvs ofredande.För att kunna bli dömd för ofredande måste uppnå rekvisiten för brottet, som lyder på följande sätt;

"Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande (4 kap. 7§ brottsbalken) till böter eller fängelse i högst ett år".

Det som kan räknas som ofredande är bland annat följande gärningar;
Knuffa någon, slita i någon kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta, samt mobba.

Meningen med ofredande är att någon måste bli störd. Den som ofredar måste veta om att det den gör är fel. En person som genom att spela hög musik stör sina grannar ofredar dem från och med den tidpunkt då grannarna talat om för denne att det är störande.

I din situation - Det är då enligt ovan sagda möjligt att grannarnas mopedkörande kan utgöra ofredande från och med den tidpunkt då ni sagt till om att detta är störande. Detta ska dock ställas i förhållande till er grannes rätt att nyttja sin egen tomt så som den önskar och vad avsikten är med mopedkörandet. Det ska sägas att ofredande är ett brott som kräver uppsåt (man ska alltså kunna bevisa att er granne har kört mopeden för att störa er och ingen annan anledning), vilket då kräver starkt bevisning från er sida för att ofredande ska bli gällande. Ta annars kontakt med styrelsen över de bostadsområde som ni båda bor i för att kunna lösa detta samt försökt med mer kontakt med grannen om ni inte vill ta till rättsliga åtgärder.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare