Är studentfirande på båt tillåtet enligt pandemilagen?

hej, jag undrar vad som gäller vid studentfirande på en båt när det gäller bestämmelsen om 8 personer. mitt barns klass tar studenten och har hyrt en större båt. det är bara klassen på 18 personer på båten så alltså inga utomstående. dom på båten säger att dom även följer restriktonerna som gäller. kan dom få böter eller fängelse eller är det lagligt för dom att åka denna båt som går i hamnen på en 1-timmars tur.

tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga så har jag använt mig av Lag (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (pandemilagen), förordningen om särskilda begränsningar för att förhindra spridningen av covid-19 samt Folkhälsomyndighetens webbsida.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram riktlinjer inför studentexamen 2021, där står det " Att hyra t.ex. en buss, båt eller liknande för en fest kan räknas som en privat sammankomst och omfattas då av samma regelverk som när man hyr en vanlig lokal för exempelvis privata fester. Det är den som hyr ut lokalen, bussen eller båten som ansvarar för att den inte används till en privat sammankomst med fler än åtta deltagare.", du kan läsa mer här.

Det innebär att hyra ut en båt till ett studentfirande när den används till en privat sammankomst omfattas av pandemilagen, och omfattas därmed av begränsningen av högst 8 deltagare (6 kap 1 § förordningen om särskilda begränsningar för att förhindra spridningen av covid-19). Att en klass på 18 personer deltar på båten är därmed inte tillåtet (11 § pandemilagen). Det är alltså den som hyr ut båten och inte följer rådande bestämmelser om max 8 deltagare som riskerar vite.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare