Är tjänstledighet semestergrundande?

jag har varit tjänstledig från januari och har nu sagt upp mig. Min tjänst går ut 30 juni. På min lönespec ser det ut som jag fått nya semester dagar. Jag trodde jag använt alla mina dagar förra året men det ser ut som jag fått 19 nya dagar. Får man nya dagar när man är tjänstledig?

MVh Katarina Krigsman

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig utav semesterlagen, som med minimiregler säger vad som gäller för alla som arbetar! Du skriver i din fråga att du varit tjänstledig sedan januari, och jag antar därför att du arbetade under hela 2018 (med undantag för semester du tog ut då, sjukperioder, m.m.). Semesterlagen är semidispositiv, vilket innebär att alla regler som finns där går att avtala bort, om de nya reglerna innebär förbättringar för arbetstagaren, 2 a § Semesterlagen.

Rätten till ledighet

Utgångspunkten är att alla arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar under varje semesterår, 4 § Semesterlagen.

Ett semesterår löper från den 1 april ett år till den 31 mars nästkommande år. Det innebär att semestern du har för sommaren 2019 började sparas in från den 1 april 2018 och slutade samlas in den 31 mars 2019, 3 § Semesterlagen. Från den 1 april 2019 börjar alltså ett nytt semesterår, som kommer innebära eventuella semesterdagar inför nästa år.

Eftersom att arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar under varje semesterår, har man rätt till semester även när man har varit tjänstledig. Dock har man enbart rätt till 5 semesterdagar under semesteråret, om man började efter den 31 augusti under det året, 4 § Semesterlagen. När du säger att du har 19 intjänade semesterdagar att ta ut för i år, antar jag att det gäller betalda semesterdagar. Du bör då även ha 6 obetalda semesterdagar att ta ut, om du eller ditt fackförbund inte avtalat om något annat med din arbetsgivare.

Under ens semesterdagar har man rätt till semesterlön, om en sådan har tjänats in, 4 § Semesterlagen.

Om tjänstledighet är semestergrundande

När man ska räkna ut semesterdagar med semesterlön ser man till antalet dagar arbetstagaren har varit anställd på sitt jobb under intjänandeåret (1 april förra året – 31 mars detta året). Från dessa dagar räknar man sedan bort dagar som den anställde varit helt frånvarande utan lön, 7 § Semesterlagen.

Det innebär att tiden du varit tjänstledig inte ingår i den semestergrundande tiden. Eftersom att du varit tjänstledig mellan 1 januari och 31 mars, har du inte tjänat in någon semester under den tiden. Du har dock tjänat in semester genom att ha arbetat mellan 1 april 2018 och 31 december 2018. Det är därför du har 19 betalda semesterdagar att ta ut i år.

Om din arbetsgivare inte avtalat något annat med dig eller ditt fackförbund så har du dock fortfarande rätt att ta ut 25 semesterdagar under perioden 1 april 2019 – 31 mars 2020, men enbart 19 av dessa kommer att vara betalda semesterdagar.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Elina BergstedtRådgivare