Är uppfödaren ansvarig för min katts dolda sjukdom?

Hej Köpt kattunge 2019.I dag är han 1,7 månader gammal .Fått dödlig sjukdom som heter FIP. .Den sjukdom är som arv från föräldrar och nu blossade upp den .Katten är väldig dålig har kanske några dagar kvar. Kostade mig 9,550kr har inte döds försäkring. Är uppfödare ansvarig ersätta mig något? Hörde att uppfödaren är ansvarig just för denna dolda sjukdom

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Först och främst vill jag beklaga att du har hamnat i denna tråkiga situation.

Jag tolkar det som att du vill veta vilka påföljder du kan göra gällande på grund av fel i varan (katten). Det låter kanske konstigt, men juridiskt set är en katt en lös sak.

Det framgår inte av frågan om säljaren är en näringsidkare eller en privat person, men eftersom du skriver "uppfödaren" tolkar jag det som att du har köpt din katt från en näringsidkare. Därmed är konsumentköplagen tillämplig lag.

När är en vara felaktig

Varan ska stämma överens med vad som följer av avtalet och din befogade förväntan (16 §, konsumentköplagen). Vidare ska varan stämma överens med uppgifter som har lämnats vid marknadsföringen eller på annat sätt har lämnats före köpet (19 §, konsumentköplagen). När du köper en katt kan du förvänta att den är sund och frisk och att den inte har en dödlig sjukdom. Därmed föreligger ett köprättsligt fel i varan (din katt).

Felet ska föreligga vid avlämnandet

Frågan om en vara är felaktig ska bedömas med hänsyn till varans beskaffenhet när den avlämnades (20 §, konsumentköplagen). Med andra ord ska felet redan ha funnits när du tog emot katten. Om felet visar sig inom sex månader antas felet ha funnits redan vid riskövergången, vilket innebär att säljaren som utgångspunkt är ansvarig (20 a § konsumentköplagen).

Du skriver att din katts har ärvt sjukdomen. Därmed måste felet ha funnits (latent) redan vid avlämnandet. Detta innebär att säljaren är ansvarig och du har rätt att göra vissa påföljder gällande.

Du har rätt till vissa påföljder

När varan är felaktigt har du rätt att kräva avhjälpande (reparation), omleverans (att få en ny motsvarande vara), prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom har du rätt att kräva skadestånd (22 §, konsumentköplagen). Det är inte relevant för dig att kräva avhjälpande eftersom kattens sjukdom inte kan botas. Prisavdrag är ingen hjälp om katten inte kan överleva.

Du kan få en ny katt utan kostnader eller häva köpet samt kräva skadestånd

Därmed kan du kräva att få en ny katt (utan extra kostnad för dig). Om du inte litar på uppfödaren vill du kanske inte ha en ny katt därifrån. Om avhjälpande eller prisavdrag inte kommer på fråga kan du istället häva köpet om felet är väsentligt (29 §, konsumentköplagen). I ditt fall anser jag att det är självklart att felet är väsentligt, eftersom katten hade en dödlig sjukdom. Vid hävning ska du få pengarna tillbaka. Du har även rätt till skadestånd om felet är inom säljarens kontroll, vilket det torde vara (30 § konsumentköplagen).

Du måste reklamera inom skälig tid

Man måste alltid reklamera inom skälig tid från man upptäcker felet. Det är bäst att reklamera direkt. Det innebär helt enkelt att du måste tala om för säljaren att katten var behäftat med ett fel och att du vill ha en ny frisk katt eller häva köpet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid (23 §, konsumentköplagen).

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare