Är uppsägningen av mig giltig när verksamheten jag jobbat i övergår till en ny arbetsgivare?

Hej.

Jag blev uppsagd den 1/7 med 6 månaders uppsägningstid pga arbetsbrist, den 1/12 blev företaget uppköpt med alla tillgångar osv (en klar verksamhetsövergång = har läst juridik i skolan, så kan kriterierna) Kommer min uppsägningstid fortlöpa och att jag bli av med jobbet, eller kommer den försvinna iom. verksamhetsövergången och jag har rätt till fortsatt anställning hos den nya arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör anställningsskydd regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar om uppsägningen som den tidigare arbetsgivaren gjorde fortfarande är giltig efter det att verksamheten övergått till en ny arbetsgivare. Jag vet inte mycket om omständigheterna kring övergången, men kommer som du föreslår utgå från att det rör sig om en verksamhetsövergång i LAS mening.

Verksamhetsövergång är i sig inte saklig grund för uppsägning

Vid en verksamhetsövergång övergår den tidigare arbetsgivarens rättigheter och skyldigheter i relation till de anställda till den nya arbetsgivaren, 6 b § LAS. Vilka dessa rättigheter och skyldigheter är avgörs med utgångspunkt i förhållandena vid tidpunkten för övergången. Detta betyder i din situation att den tidigare arbetsgivarens uppsägning är giltig även för den nya arbetsgivaren. Att en verksamhetsövergång ägt rum kommer alltså som utgångspunkt inte medföra att uppsägningen av dig går tillbaka.

Det är dock viktigt att uppmärksamma att en verksamhetsövergång i sig inte är saklig grund för uppsägning, 7 § tredje stycket LAS. Om planerna på övergången var fasta redan då du sades upp ska övergången anses vara skälet till uppsägningen. Detta innebär att om din arbetsgivare redan vid uppsägningen av dig hade tydliga planer för verksamhetsövergången, ska dessa planer betraktas vara orsaken till uppsägningen av dig. Eftersom verksamhetsövergång som tidigare nämnt inte är saklig grund för uppsägning, är uppsägningen i ett sådant läge otillåten, jfr 7 § första stycket LAS. Det har alltså betydelse huruvida verksamhetsövergången var beslutad då du blev uppsagd – var den det finns det en möjlighet att uppsägningen kan strida mot LAS.

Har du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har du företrädesrätt till återanställning

Om uppsägningen är giltig har du företrädesrätt till återanställning, 25 § första stycket LAS. Detta gäller även i förhållande till den nya arbetsgivaren. Skulle den nya arbetsgivaren rekrytera ny personal inom nio månader har du företräde till den lediga tjänsten, förutsatt att du anmält intresse för återanställning, 25 § andra stycket LAS.

Företrädesrätten gäller enbart för tjänster inom samma driftsenhet och kollektivavtalsområde som du tidigare varit anställd inom. Driftsenheten är den fysiska plats du arbetat på. Hur kollektivavtalsområdet avgränsas kan variera men ofta har exempelvis arbetare och tjänstemän separata kollektivavtal. Är du tjänsteman har du därmed enbart företrädesrätt till tjänstemannaanställningar och tvärtom.

Hur du går vidare med din fråga

Om du är med i facket skulle jag rekommendera att du tar kontakt med din fackförening – de vet vad som gäller för dig. Du är också varmt välkommen att boka tid med en jurist här på Lawline, vi hjälper dig gärna vidare!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Önskar du att jag förtydligar någonting går det utmärkt att lämna en kommentar.

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare