Arbeta inom grundskola trots dömd för misshandel

Hej!

Jag har tänkt börja studera till grundskolellärare till våren. Det enda som gör mig fundersam om jag kan göra det är att jag för 6 år sedan blev dömd för misshandel, inte grov utan bara misshandel. Hur går det hand i hand? Kan jag arbeta som lärare eller är det kört eftersom jag har denna dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Skyldighet att visa upp utdrag ur belastningsregistret

Den som erbjuds anställning inom grundskola ska lämna ett utdrag ur belastningsregistret till arbetsgivaren (2 kap 31 § skollagen). Det finns även en särskild lag där det framgår att den som erbjuds anställning som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn ska visa upp ett sådant utdrag på begäran av arbetsgivaren (1 § lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn).

Alla brott visas ej

En enskild som behöver ett sådant utdrag om sig själv med anledning av detta har däremot rätt att få ut ett begränsat utdrag ur belastningsregistret (9 § lag om belastningsregister). Alla brott som finns registrerade tas då inte med i utdraget som lämnas till arbetsgivaren. De brott som ska tas med är mord, dråp, grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, grovt rån och barnpornografibrott (22 § förordning om belastningsregister).

Att du blivit dömd för misshandel kommer alltså inte att synas i registret du är skyldig att lämna till din arbetsgivare. Därmed ska dina chanser till jobb inom grundskolan inte påverkas av domen mot dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare